Observasjoner fra møte i Østre Agder næringsforum

I forrige uke var studentene i Org 503 på utplassering i kommunene Åmli, Risør, Tvedestrand og Grimstad. De ble bedre kjent med næringssjefene og andre aktører som kommunene hadde invitert inn, samt diskuterte muligheter og mulige problemstillinger i forbindelse med etableringen av Morrow Batteries. Denne uken møttes de igjen sammen med hele Østre Agder næringsforum.

Gjennom emnet Org 503 «Samskaping og innovasjon i offentlig sektor» skal studentene denne høsten bidra til hvordan medlemskommunene i Østre Agder næringsforum kan skape en felles satsning med utgangspunkt i etableringen av Morrow Batteries i regionen. Sammen med Østre Agder næringsforum skal studentene planlegge og gjennomføre en samskapingsprosess.

Møte i Østre Agder næringsforum

Denne uken, uke 38, var det duket for et ordinært møte i Østre Agder næringsforum. Studentene observerte hvordan næringssjefene sammen jobber om aktuelle temaer i regionen. Til stede var næringssjefene Bodil Slettebø i Grimstad, Anne Torunn Hvideberg i Tvedestrand, Ole Andreas Olavsen i Gjerstad, Ole Tom Tjuslia i Froland, Yngve Ramse Trædal i Åmli, Chantal van der Linden i Vegårshei og næringsrådgiver Nina Hopstock fra Arendal, samt Siri Asdal fra Østre Agder regionråd og Torleiv Olavson Momrak fra Agder fylkeskommune.

Østre Agder næringsforum er samlet rundt bordet, mens studentene observerer og noterer i forskningsdagboken

Studentene presenterer

I tillegg til å observere, ble studentene utfordret til å presentere og rapportere fra kommunebesøkene. Hver gruppe oppsummerte sine hovedfunn fra besøkene og la frem interessante problemstillinger for videre arbeid. Det var et godt utgangspunkt for diskusjon blant næringssjefene som var imponerte over studentenes presentasjoner. I diskusjonen kom det blant annet frem hvor viktig fokuset på samskaping er for næringsforumet. Kommunene får mer utnytte av hverandre om de ser regionen under ett, samt hvilke styrker hver kommune har, slik at hele regionen kan dra nytte av det og hver kommune kan dra nytte av hverandre. Veien videre blir derfor spennende når studentene skal planlegge og gjennomføre en samskapingsprosess sammen med disse aktørene.

Møteplass: Tvedestrand videregående skole

Møtet ble holdt på Tvedestrand videregående skole som er en av Norges mest miljøvennlige skoler. Den nye skolen ble åpnet august 2020 og er et såkalt plussbygg hvor det produseres mer energi enn bygget behøver fra blant annet solceller på taket som strekker seg over 4000 kvadratmeter. Hele bygget og klasserommene er tilpasset slik at alle ungdommer har mulighet til å gå på denne skolen. Skolen inneholder mange unike konsepter og er kanskje verdens første skole til å ha et aquaponi hvor en oppdretter fisk som gir næring til vannbasert dyrking av salat og urter. Det er også tett kobling mellom naturen og bygget som vi fikk se flere eksempler på. Under kan du se noen bilder fra vår omvisning på Tvedestrand videregående skole.