Forprosess for utforming av kommunikasjonsstrategi for Østre Agder

Høstens oppdrag

En ny gjeng med studenter er i gang med emnet ORG 503 Samskaping og innovasjon i offentlig sektor på masterstudiene innovasjon og kunnskapsutvikling og industriell økonomi og teknologiledelse. For andre år på rad har vi et prosjekt sammen med Østre Agder næringsforum. Les mer om fjorårets opplegg her. I Østre Agder-samarbeidet vil de utarbeide en kommunikasjonsstrategi. Utgangspunkt for dette er utfordringene som kan oppstå i forbindelse med bosetting og rekruttering som følge av etableringen av Morrow Batteries.

Dette emnet er unikt med tanke på at studentene jobber hele semesteret med en ‘real life’-case i sanntid sammen med regionale aktører.

Studentene skal i løpet av semesteret jobbe med en forprosess for utformingen av kommunikasjonsstrategien for Østre Agder. Dette skal gjøres sammen med Østre Agder næringsforum og andre relevante aktører. Studentene skal ikke komme med løsningsforslag til hvordan kommunikasjonsstrategien skal se ut. De skal heller gi innspill til Østre Agder næringsforum om hvordan de kan jobbe sammen for å utforme strategien.

Dialog med Østre Agder
Stille før stormen

Samskaping

Samskaping er en type samarbeidsrelasjon mellom ulike typer aktører som innebærer utveksling av kunnskap for å i fellesskap finne frem til en løsning på en felles utfordring. Disse typer utfordringer er ofte komplekse i den forstand at det ikke finnes en enkel løsning på utfordringen.  Når man er i slike samskapingsprosesser er det noen grunnleggende prinsipper som er viktig å inkludere. Det bør inkluderes representanter med ulike perspektiver. Man bør skape en felles forståelse for utfordringen man står overfor. Alle som er involvert i prosessen er likeverdige, og man skal delta aktivt.

Hva kommunikasjonsstrategien skal inneholde og hvordan de åtte kommunene i Østre Agder skal jobbe sammen om en slik strategi er uvisst og komplisert. Derfor er det valgt å bruke samskaping som strategi.

Intensiv arbeidsuke: seminaruka

Uke 36 bestod av tre intensive dager for både studenter og forelesere. Vi har hatt diskusjoner om temaer som samskaping og aksjonsforskning. Vi har hatt besøk av representanter fra Østre Agder næringsforum med dialog rundt arbeidet med kommunikasjonsstrategien. I tillegg har studentene blitt inndelt i grupper som kommer til å jobbe tett sammen resten av semesteret og mye av disse dagene har gått til å jobbe med ulike temaer og spørsmål i gruppene.

Planen videre

Videre i semesteret skal studentene på besøk til seks av kommunene i Østre Agder, Grimstad, Arendal, Froland, Tvedestrand, Vegårshei og Gjerstad for å samle inn informasjon om forventinger til kommunikasjonsstrategien. De vil møte blant annet næringssjefer, ordførere, kommunalsjefer og kommunikasjonssjefer i kommunene. Utover høsten skal studentene også planlegge og gjennomføre en workshop med regionale aktører. Semesteret avsluttes med gruppepresentasjoner hvor gruppene presenterer sine innspill onsdag 30. november. Sted for presentasjonene kommer snart, men hold av datoen!

Østre Agder Næringsforum

Østre Agder næringsforum består av næringssjefene i de åtte kommunene øst i Agder, nemlig Grimstad, Arendal, Froland, Tvedestrand, Åmli, Vegårshei, Risør og Gjerstad. Kommunene tilhører en felles bo- og arbeidsmarkedsregion, og det regionale næringssamarbeidet har som formål å bidra til en felles bærekraftig nærings- og samfunnsutvikling som sikrer vekst i folketall, arbeidsplasser og bedre levekår i hele Østre Agder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *