Studenter skal planlegge og gjennomføre en samskapingsprosess med eksterne aktører

Høstsemesteret er i gang, og en ny gjeng spente studenter på masterstudiet «Innovasjon og kunnskapsutvikling» er klare for å delta i en samskapingsprosess i emnet «Innovasjon og samskaping i offentlig sektor». Studentenes oppdrag denne høsten er å bidra til hvordan medlemskommunene i Østre Agder næringsforum kan skape en felles satsning med utgangspunkt i etableringen av Morrow Batteries i regionen. Sammen med Østre Agder næringsforum skal studentene planlegge og gjennomføre en samskapingsprosess.

Østre Agder næringsforum består av næringssjefene i de åtte kommunene øst i Agder, nemlig Grimstad, Arendal, Froland, Tvedestrand, Åmli, Vegårshei, Risør og Gjerstad. Kommunene tilhører en felles bo- og arbeidsmarkedsregion, og det regionale næringssamarbeidet har som formål å bidra til en felles bærekraftig nærings- og samfunnsutvikling som sikrer vekst i folketall, arbeidsplasser og bedre levekår i hele Østre Agder.

Høsten 2020 ble det klart at Morrow Batteries skal etablere sin gigafabrikk i Arendal og dette kan føre til mange positive ringvirkninger for hele regionen. Det innebærer derimot at kommunene må være framoverlente og aktivt samarbeide for å dra fordeler av etableringen. Det er en kompleks utfordring for kommunene. Kompleks betyr at det ikke er et ferdig svar som en kan forske seg frem til, men svaret på utfordringen kan skapes gjennom samarbeid mellom aktører med ulikt kunnskaps- og erfaringsgrunnlag.

I uke 36 hadde studentene sitt første møte med Morrow Batteries og Østre Agder næringsforum. Siri Asdal, utviklingsleder for næring og samfunn i Østre Agder regionråd, Bodil Slettebø og Bård Vestøl Birkedal, næringssjefene i Grimstad og Risør, og Stephen Sayfritz fra Morrow Batteries var til stedet for å presentere seg selv og starte samskapingsprosessen med studentene.

Foreleserne i emnet fasiliterte møtet og det ble lagt opp til gode diskusjoner mellom studentene og samarbeidsaktørene. Aktuelle tema som ble diskutert var blant annet begrepet attraktivitet. Felles-satsningen bør ta hensyn til og utnytte kommunenes attraktivitet og særtrekk med tanke på næringsutvikling og bosetting. Attraktivitet kan derimot innebære så mangt og dialogen mellom studentene og samarbeidsaktørene avdekket flere områder som vil være viktig og interessant å ta med seg videre. Blant annet ble det diskutert at attraktivitet kan bety ulike for ulike typer målgrupper. Kommunene har forskjellige satsningsområder innad i sin kommune som går på næringsutvikling og bosetting, for å nevne noen, og i en felles satsning er spørsmålet om hvordan regionen kan utnytte disse ulike målene samtidig som regionen står samlet og drar nytte av hverandre.

En viktig del av fasiliteringsrollen, som studentene vil merke utover høsten, er hvordan man tar til seg informasjonen som dialogen avdekker og hvordan man gjør dette eksplisitt. Mens dialogen mellom partene foregikk, fikk fasilitator satt ord på diskusjonen ved å skrive opp hovedpoengene på tavlen. Som dere ser på bildet, ble tavlen fort fylt opp.

Som aksjonsforsker, en rolle studentene får bryne seg på dette semesteret, er forskerdagbok et viktig verktøy. Før møtet fikk alle studentene utdelt en notatbok der de på den ene siden i boken skriver ned observasjoner de har underveis, mens på den andre siden skriver de refleksjoner av observasjonene. Etter møtet med samarbeidsaktørene, ble forskerdagboken brukt aktivt i debrifingen hvor foreleserne og studentene sammen gikk gjennom observasjoner og refleksjoner fra møtet. I tillegg til møtet med samarbeidsaktørene, har studentene gjennom uken blitt introdusert til aksjonsforskning og fasilitering. De har blitt utfordret gjennom flere øvelser relatert til dette, og har gjennom lange dager vist engasjement og evne til refleksjon.

Dialogen med samarbeidsaktørene og inntrykkene fra uke 36 vil være med å legge grunnlaget for videre arbeid for studentene. Videre i semesteret skal studentene på besøk til fire av kommunene i Østre Agder, Grimstad, Tvedestrand, Risør og Åmli. De skal i tillegg få være med og observere et møte i Østre Agder næringsforum. De vil bli kjent med ulike workshop-format, og skal utover høsten planlegge og gjennomføre en samskapingsprosess i samarbeid med Østre Agder næringsforum.

Dette emnet gir studentene mulighet til å jobbe med reelle utfordringer som aktører i regionen vår står overfor og bidra med sine perspektiver på komplekse problemstillinger. Studenten får komme seg ut i regionen, bli kjent med aktørene og gjennomføre en samskapingsprosess i praksis. Det blir en spennende høst!